Vyobrazení prvních střetů s Turky |
Motto: Vždycky budu
jednat čestně, moje srdce zůstane čisté, svým mečem budu
bránit bezbranné, budu stát na straně slabších, vždycky budu
říkat pravdu, všechny nepravosti potrestám! Rytířská přísaha
Předvoj křížové
výpravy, někdy známý též jako Lidová křížová výprava,
dopadl vyloženě katastrofálně. Ostatně tomu nemohlo být jinak,
neboť se nejednalo o cvičené a disciplinované vojsko, ale o
chudinu a lůzu vedenou fanatickými kazateli a rytířskými
bezzemky bez majetku i zaměstnání. Je to skoro to samé, jako
poslat na ISIS armádu bezdomovců a nezaměstnaných s prvním
farářem, kterého seberete někde po cestě. Volání papeže do
zbraně se ale naštěstí chopili i jiní lidé, skuteční
šlechtici a rytíři, mající za sebou nejen armády mužů
(tentokrát skutečné profesionály), ale i jisté válečné
zkušenosti. Řada z nich opustila nejen své nejbližší, ale i
svůj majetek, protože se už nemínila vrátit. Kdyby zemřeli,
mrtvým budou statky k ničemu a pokud zůstanou ve Svaté zemi,
nebude proč se kam vracet. Při obležení Nikáje a bitvě u
Dorylaeuma se ukázaly rytířské kvality.
Normanský hrabě:
Mezi předními muži výpravy tu zaujímali hlavní místa Bohemund
z Tarenta a Godefroy de Bouillon. Bohemund byl původem Norman, tedy
potomek Seveřanů, kteří se usadili v dnešní Normandii. Jeho
dědeček Tankred měl to štěstí, že se dvěma ženami, které
během svého života pojal za manželky, splodil tucet synů. Tři z
nich se dali do služeb normanského vojevůdce Rainulfa, který se
vydal válčit do Středomoří. V jižní Itálii se Rainulf stal
hrabětem a již řečení synové Tankreda si vydobyli postavení i
vlastní léno, které po posledním z nich převzal jejich nevlastní
bratr Robert Guiscard, otec našeho Bohemunda.
Robert nelenil a s
bratrem Rogerem se rozhodl dobýt Sicílii. Protože se ale nemínil
zaseknout na ostrově příliš dlouho, nechal válčení po čase na
bratrovi a vydal se válčit proti Byzanci. Na první výpravě proti
Byzanci v roce 1070 již Roberta doprovázel jeho syn Bohemund, který
byl pokřtěn jako Marek, ale časem si vysloužil jméno Bohemund
podle historek o obrovi, kterým bavili potulní komedianti Roberta
na jeho dvoře. O prvních dobrodružstvích našeho křižáka
bohužel moc nevíme, spíše předpokládáme, že se jednalo o
průzkum bojem a loupeživé nájezdy.
Druhá výprava roku 1081
nám již říká podstatně víc. Robert se vylodil se synem a
vojskem u Drače, město dobyl a vyrazil s většinou vojska proti
Konstantinopoli. Zprávy z domova jej ale přinutily vrátit se domů.
Část vojska tedy nechal synovi a pověřil ho dobytím a opanováním
Makedonie a Řecka. Synek se činil a dvakrát porazil Byzantince.
Císař si ale přivedl na pomoc najaté Seldžuky a dohodl se s
Benátčany na blokádě přístavů a námořních tras. Bohemundovi
tedy nezbylo nic jiného, než se zase vrátit domů.
Během volání křesťanů do zbraně pod znamením kříže se Bohemund nacházel u města Amalfi, vzbouřené državy, kterou se strýcem a Borsou obléhal. Zastižen křižáky Huga z Vermandois, bratra francouzského krále, přijal i on kříž, majetku mnoho nemaje, aby si ho získal v Zámoří. Už u Amalfi sňal bohatě zdobený plášť, dal ho rozzřezat na kusy a za nadšeného jásotu své družiny rozdat mezi dobrovolníky, kteří půjdou na výpravu. Borsa a Roger zůstali u Amalfi v menšině, protože většina rytířů a bojovníků odešla s Bohemundem. K pánu z Tarenta se přidal i jeho synovec Tankred de Hauteville, jeden z nejmladších velitelů. Výpravu brzy dohnali i další výteční rytíři přímo z Normandie.
Romantické ztvárnění vůdců Křížové výpravy |
Rytíř na slovo vzatý:
Dalším válečníkem zvučného jména byl Godefroy de Bouillon. Na
výpravu vyrazil i s bratry Balduinem a Eustachem. Godefroy byl rytíř
par excellence a jeho rod sahal až ke Karlovi Velikému. Byl nejenom
zkušeným bojovníkem, ale také zbožným, šlechetným a ctnostným
mužem. V jeho životě snad chyběla jen krásná žena, která by
mu zajistila potomky a nějaký majetek navíc, ale zdá se, že na
to vévoda de Bouillon nedbal, stejně jako nedbal o světskou slávu.
Údajně jako lotrinský pán bojoval pod císařem Jindřichem
IV. proti jeho nepřátelům, ale také proti vlastní tetě za
dolnolotrinské panství. Následně během ordálu (božího soudu)
porazil a zabil Jindřicha z Namuru, který vedl výpravu, co mu
mohla také celé panství jednoduše sebrat. Pikantní na celé věci
je, že ordál trval tak dlouho, že zatím došlo mezi oběma
stranami k otevřené bitvě, kterou Godefroy ukončil právě
usmrcením Jindřicha. Část panství mu také uzmul samotný císař
pro svého syna. Přesto mu bez zášti zůstal věrný.
Když
dorazilo k vévodovi volání do zbraně pod znamením kříže, již
měl celé své panství pod kontrolou, neboť vládce před několika
lety vyvázal syna ze správcovství oněch držav. Na výpravu se
pán de Bouillon nezapomněl řádně připravit. Panství a hrad
Bouillon zastavil biskupovi z Lutychu a biskupovi z Verdunu prodal
hrabství Verdun a města Stenay i Mouzay. Místo peněz přijal
stříbrný kov, aby neměl potíže s měnou. Zároveň měl ale
přijmout od kolínských a mohučských Židů tisíc stříbrných
na urychlení příprav k výpravě vyměnou za nenásilí a ochranu.
Ač může někdo proti tomu dnes protestovat, jednalo se o normální
praktiku tehdejších panovníků a šlechty. Nutno k tomu ještě
dodat, že by více vydělal na tom, kdyby jim násilně vzal
všechno. To ale jako pravý kavalír neučinil.
Ještě než
dorazili Bohemund a Godefroy do Konstantinopole, byl tu už křižácký
vojevůdce Hugo z Vermandois, bratr francouzského krále. Protože
jeho bratr byl nedávno dán do klatby a on sám byl pouze mladší
bratr s nevelkým lénem, bylo jasné, jaké pohnutky ho k výpravě
vedou. Než se vůbec vydal na cestu, vzkázal byzantskému císaři
v dopise, že čeká přijetí hodné jeho postavení. Pak už se s
muži ze svého panství vydal do Itálie, kde zamířil na jih k
Bari, odkud vyplul do Byzance. Byl ale již podzim a Hugo si tak
nevybral zrovna nejlepší dobu pro plavbu. Koncem září a začátkem
října nebylo rozumné plout přes Jaderské moře, kde také
zastihla Huga vichřice, která většinu z jeho loďstva potopila a
samotný Hugo ztroskotal nedaleko Drače, kde byl nalezen hlídkou
zdejšího guvernéra. I když zrovna asi nebyl princ nadšen ze
svého osudu, byl přijat jako vážený host u císaře a zahrnut
mnoha dary, tak jak si to ve vzkazu pro byzantského vládce
představoval. Protože byl ale zároveň bedlivě sledován, řadě
členů jeho družiny se to ani za mák nelíbilo. Na vysvětlenou
dodejme, že císař tak jednal čistě z opatrnosti, protože
nečekal, že se mu přes zemi převalí řada nezávislých armád
pod různými veliteli, když požádá papeže o pomoc. Počítal
spíše s dobrovolníky ze západní Evropy, kteří doplní stavy
jeho vojska. Bedlivé střežení a sledování francouzského prince
mělo ale za následek rozkol mezi císařem a křižáky, jak se
také ukázalo, když dorazil pán z Bouillonu.
Problémy nastaly až v Byzanci. Po vstupu na území východní
říše došla k voji zvěst, že Hugo z Vermandois byl zajat a
uvězněn císařem. Proto křižáci zpustošili kraj kolem města
Sembrya. Když ale císař protestoval, dal Godefroy zastavit veškeré
násilí, obnovil pořádek a pokračoval spořádaně až ke
Konstantinopoli, kde se utábořil v zátoce Zlatý roh.
Tady byl
zastižen požadavkem k složení vazalského slibu císaři. To de
Bouillon odmítal celkem logicky, protože byl již vazal římského
císaře a k ničemu takovému nevyzýval ani Svatý otec. Když
odmítl, Alexios přestal dodávat křižákům zásoby. Balduin na
to reagoval drancováním okolí, dokud císař nepovolil. Vládce se
ale pokusil po uzavření příměří znovu Godefroye přemluvit ke
složení lenní povinnosti. Vůdce kruciáty znovu nesouhlasil a po
dalším omezení zásob Balduin pokračoval v plenění venkova.
Došlo i na ozbrojené střety s najatými kmeny Pečeněgů, kteří
dohlíželi v kraji na pořádek. Bojovníci kříže se s nimi
nemazlili už proto, že řada z nich přijala muslimské vyznání.
Další jednání mezi oběma stranami bylo takřka nemožné a
Godefroy se nakonec rozhodl zaútočit na jednu z městských bran,
čímž Byzantince šokoval. Naprosto nepřipravení obyvatelé
nechápali, jak mohou být tito cizinci bojovníky kříže. Hradby
byly ale pevné jako víra synů Izraele, takže útočníci nemohli
prorazit. Na Velký pátek 1097 se odhodlal císař k novému
vyjednávání. Dobrovolníci kříže je ale v táboře napadli.
Vládce Konstantinopole pochopil, že musí promluvit razantně
zbraně. Nejprve oddíl lučištníků zasypal křižáky šípy a
zasahoval přitom hlavně koně tak okatě, aby dal najevo, že má
přesnou mušku a nepřítele zaměstnal. Ihned poté provedl
vedlejší branou výpad oddíl jízdy, který obléhatele rozprášil.
Za několik dní dorazili
Normané Bohemunda z Tarentu. Ten vazalskou přísahu bez problému,
i když možná již v té době mu bylo jasné, že ji nedodrží.
Leč nepředbíhejme! I normanský velmož byl obdarován a s vojskem
se přeplavil přes Bospor do tábora u Pelekanea. Po Normanech
přišli Provensálci Raymonda de Saint-Gilles, další Normané
Roberta, řečeného Courteheuse, nejstaršího syna Viléma
Dobyvatele, Vlámové Roberta Flanderského a Francouzi z Anjou a
Champagne Étienna z Blois.
Seldžukům samozřejmě neuniklo,
že je Nikája obležená, ale bojovali proti tureckým příbuzným
na východě. Sultán Kilič Arslan podcenil křižácké vojsko,
neboť je měl pořád za lůzu, kterou před časem rozdrtil.
Nakonec se ale Arslan nechal přesvědčit a po uzavření příměří
vytáhl proti křižákům. U Nikáje byl překvapen počtem
křesťanů, ale nenechal se přemluvit k vyhýbání se přímému
kontaktu s nepřítelem. Kostky byly vrženy.
Křesťané zatím pokračovali v obléhání, nepřátelům usekali hlavy a nabodli je na kopí, nebo je pomocí praků stříleli za hradby města. Seldžučtí obránci zase vystřelovali hlavy mrtvých křesťanů, ke kterým se dostali pomocí háků na lanech, jimiž vytahovali mrtvoly nepřátel. Raymond postavil obléhací věž, se kterou se mu podařilo prorazit skrz hradby. Boj ve městě ale přerušila tma. Milites Christi byli ale posíleni vojsky Roberta Normandského a Etienna z Blois a byzantským spojencům se podařilo uzavřít obklíčení města i od jezera, protože přemístili lodě z moře na jezero. Obránci i obyvatelé města pochopili, že nemají moc dobré vyhlídky. Převážně řečtí obyvatelé tak využili nabídky císaře, kterou jim tlumočil byzantský vévoda Manuel Butumites, že s nimi bude nakládáno milostivě, pokud se vzdají Byzantincům, jinak bude město vydáno plenění křižáků. Řečtí křesťané se rozpomněli, že byli ještě nedávno obyvateli východní říše a ke kapitulaci přiměli i Turky. V noci z 18. na 19. června 1097 obsadili Byzantinci v poklidu město, které jim samo otevřelo své brány. Před křižáky Butumites předstíral, že město dobyl. Nic netušící křižáci ráno přitáhli žebříky k hradbám, aby se nad zdmi najednou vyhouply císařovy zástavy. Manuel prohlásil město za císařovo, západní bojovníky dovnitř nepustil a poslal jim jen část kořisti jako odškodnění.
Bitva v údolí Dorylaeum |
Horký den u Dorylaeumu:
Křižáci pokračovali dál a Bohemund z Tarentu se rozhodl vyrazit
napřed jako předvoj. Rozladěn z chování byzantských spojenců
toužil po vlastní kořisti a slávě. U Leukaie (Lefke) se 28.
června se svými oddíly odpojil a šel napřed. Již za soumraku
prvního dne pochodu Bohemundovi zvědové spatřili nepřítele,
početné vojsko Seldžuků, kráčející milites Christi v ústrety.
Tu noc křižáci spali napůl ve zbroji, se zbraní po ruce, kdyby
bylo potřeba. Hlídky nepřestávaly prozkoumávat terén. Ještě
před svítáním pokračovali křesťané v pochodu pod rozvinutými
zástavami a v bojové sestavě.
Výprava se zastavila v údolí Dorylaeum, místě zvaném Květnaté louky, mokřinaté oáze plné zeleně na svazích planiny Tembris nad soutokem řek Nane Dere a Kara Su Dere. Normanský hrabě zde dal rozbít tábor, kde s nevelkou ostrahou zůstali nemocní, ženy, děti, civilisté a vozy. Vojáci a urození vyrazili dál, ale po několika stech krocích zvířený prach a divoký rachot turecké muziky (Seldžuci běžně útočili za vyhrávání bubnů, kotlů, píšťal a trubek) dával najevo, že nepřítel dorazil.
Výprava se zastavila v údolí Dorylaeum, místě zvaném Květnaté louky, mokřinaté oáze plné zeleně na svazích planiny Tembris nad soutokem řek Nane Dere a Kara Su Dere. Normanský hrabě zde dal rozbít tábor, kde s nevelkou ostrahou zůstali nemocní, ženy, děti, civilisté a vozy. Vojáci a urození vyrazili dál, ale po několika stech krocích zvířený prach a divoký rachot turecké muziky (Seldžuci běžně útočili za vyhrávání bubnů, kotlů, píšťal a trubek) dával najevo, že nepřítel dorazil.
V údolí přehradil cestu do Anatolie bojovníkům kříže náš starý známý Kilič Arslan. Kopcovitý terén k nájezdu přímo vyzýval a i přes porážku u Nikáje si sultán dokázal zajistit dostatek sil. Spojil se čistě pragmaticky se starým nepřítelem Danišmendem a připojil ke svému vojsku jeho síly. Navíc již v té době vyzval všechny Turky k boji s nevěřícími, ke svaté válce, džihádu.
Seldžuci bojovali jako lehká jízda vyzbrojená luky a oštěpy. Nejprve dojela k nepříteli na dostřel, aby vypustila šípy a vrhla oštěpy. Když došlo na narušení nepřátelských řad, vrhla se s meči, kopími, sekerami a mlaty ke konečnému úderu na protivníka. Případně ještě nechávala nepřítele vyprovokovat zdánlivým ústupem k protiútoku. Teď ale padla doslova kosa na kámen.
Normanský rytíř podle tapisérie z Bayeux |
Rytíři a pěší v kroužkové, šupinové a kožené zbroji, s mohutnými štíty ve tvaru mandle a na silných koních byli od začátků tvrdým oříškem. Na rozkaz hraběte z Tarenta srazili k sobě štíty do kruhu jako pevnou zeď, skryli zranitelné koně a každý padlý byl nahrazen novým, aby nevznikla ve formaci nebezpečná mezera. Šípy a oštěpy si tak těžko nalézaly spolehlivý cíl. Bohemund myslel na vše, když poručil ženám, aby zásobovaly muže v parném dni vodou.
Rytíři se až na výjimky
chovali disciplinovaně. Tou výjimkou byl Guillaume, mladší bratr
Bohemundova synovce Tankreda, který byl teprve nedávno pasován na
rytíře. Horká hlava byla zanedlouho schlazena navždy, když se
rytíř rozjel na válečném oři proti Turkům, kteří ho
prošpikovali šípy jako jahelníček.
Bohemund věděl, že takhle nevydrží věčně. Proto poslal zpět k panu z Bouillonu kurýra se vzkazem:,, Chceš-li se dnes zúčastnit bitvy, tož spěchej s odvahou!'' Turci zatím zkusili nesčetněkrát prorazit přes hradbu štítů, pokaždé však byli krvavě odraženi. Jak přibýval čas a rostlo vedro, tak rostla i únava mezi křižáky. Ženy provázející křižáky se již začaly připravovat na nejhorší. Protože od místních věděly, že do harému se dostanou jen ty nejpohlednější, snažily se některé co nejvíce zkrášlit, jiné se uchýlily k modlitbě za spásu. Část Saracénů objela křižáckou formaci a zaútočila na tábor, kde kladla odpor jen malá část ozbrojenců. Když byli ti, co mohli bojovat, převálcováni přesilou, zdálo se, že není úniku. Náhle konečně přišla pomoc.
Kilič Arslan v té
době možná už stahoval vojska, protože mu bylo jasné, že
křižáky jen tak neporazí, když navíc bojují neznámou
taktikou. Tu jeho pravé křídlo napadl samotný Godefroy z
Bouillonu s napřaženým kopí a s Hugem z Vermandois po boku v čele
rytířské jízdy. Na středu pro změnu útočil Raymond z Toulouse
a Robert Flanderský. To byl konečně podnět pro hraběte z
Tarenta, aby se odhodlal k výpadu proti samotnému sultánovi.
Seldžuci nebyli na nic takového připraveni a zakolísali hned, jak
je začal drtit ocelový nápor evropských těžkooděnců,
napichujících si turecké jezdce na kopí a dorážející zbylé
meči. Do boje navíc vstoupil i biskup z Le Puy, který se svou
bataille odřízl ústupovou cestu na pahorcích. Vyděšený sultán
skočil na arabského plnokrevníka a hnal se pryč. Velitel jeho
spojence Danišmenda a emíři vyrazili za ním, ale většině se
utéct nepodařilo.
Pohřeb mrtvých druhů po bitvě v údolí Dorylaeum |
Zdroje:
Bridge, C. Anthony: Křížové výpravy
Cummins, Joseph: Kronika válek
Jones, Robert: Rytíři
Kovařík, Jiří: Rytířské bitvy a osudy I. : Meč a kříž
Roaux, Paul Jean: Střet náboženství
Cummins, Joseph: Kronika válek
Jones, Robert: Rytíři
Kovařík, Jiří: Rytířské bitvy a osudy I. : Meč a kříž
Roaux, Paul Jean: Střet náboženství
Standa Django Jalovec
Žádné komentáře:
Okomentovat